Choď na obsah Choď na menu
 


Michelangello 2

7. 3. 2010

 

MICHELANGELO

  • Celým menom Michelangelo Buonarroti

  • Narodil sa 6. Marca 1475 v Caprese, dedinke ležiacej neďaleko toskánského Arezza

  • Bol druhý z piatich detí – synov Francesci di Neri di Miniato del Sera a Lodovica di Leonardi di Buonarroti Simoni

  • Jeho otec – starosta Caprese, bol veľmi pracovitý a syn po ňom túto vlastnosť zdedil

  • Po návrate do Florencie, odkiaľ ich rodina pochádzala, zverujú rodičia syna do opatery dedinskej pestúnky

  • Bola to rodina kamenára a asi tu načerpal lásku k mramoru

  • Jeho vášeň ku kameňu ho privedie k tomu, že opustí školu , napriek tomu, že si to rodičia neprajú, gramatika ho nebaví a nechce sa stať humanistom

  • Vďaka svojmu priateľovi, maliarovi Francescovi Granaccimu ( 1469 -1523 ) , objavuje Michelangelo maliarstvo a 1. Apríla 1448 je prijatý do ateliéru bratov Domenica a Davida Ghirlandajovcov

  • V tej dobe vytvárajú fresky v kostole Santa Maria Novella

  • Túžba pracovať z mramorom je veľká a tak ako 14 – ročný získava povolenie študovať sochárstvo na základe antických skulptúr, ktoré Lorenzo Medicejský ( 1449 – 1492 ) nazhromaždil vo svojej záhrade neďaleko námestia svätého Marka

  • Bohatý mecenáš umenia, ktorý získal prívlastok Il Magnifico – Nádherný, pozve Michelangela do svojho paláca a dá mu možnosť poznať umelcov, ktorí bývajú na dvore

  • Stretne tam básnika – Angelo Poliziano ,sochára – Torrigiana – násilníka, ktorý skončí vo väzení

  • Počas jednej hádky udrie päsťou Michelangela do nosa a zohaví ho na celý život

  • V rokoch 1489 – 1492 žije u Medicejských

  • Po smrti Lorenza Il Magnifica opúšťa palác a vracia sa domov do domu svojho otca, pretože Florencia prechádza obdobím vzbúr a nepokojov

  • Armáda francúzského kráľa karla VIII sa blíži k mestu a preto Michelangelo na jeseň roku 1494 uteká do Benátok

  • V roku 1496 je Michelangelo Buonarroti prvýkrát v Ríme, kde si u neho kardinál Riario a bankár Jacopo Galli objednáva niekoľko sôch

  • Pracuje zároveň aj pre kostol Petra in Vincoli

  • Vytvorí PIETU, vďaka jej kráse si získa uznanie

  • Od tej chvíle prichádzajú zákazky nepretržite

  • V roku 1501 sa vracia do Florencie, aby tu zrealizoval DAVIDA a mnoho ďalších sôch a malieb, ktoré sa stretnú s obrovským úspechom

  • Roku 1505 ho povolá pápež Julius II do Ríma a poverí ho vytvorením svojej hrobky

  • Umelec strávi veľa mesiacov v kameňolomoch v Carrare, kde si vyberá najkrajšie mramorové bloky

  • počas tejto práce dochádza k neustálym hádkam a roztržkám a tak sa práce presúvajú až na neskôr a stále sa mení ich vzhľad

  • v roku 1508 poverí pápež Michelangela namaľovaním fresiek v Sixtínskej kaplnke Vatikánskeho paláca

  • ide o gigantický počin- uplynú štyri roky kým toto dielo namaľuje

  • pracuje uprostred veľkej stavby, hneď vedľa totiž architekt Bramante strháva starú svätyňu, aby postavil Baziliku sv. Petra, tak ako ju poznáme dnes

  • výsledok Michelangelovej práce je úžasný

  • Michelangelo je odvtedy nazývaný – IL DIVINO

  • 1521 začína pracovať na hrobkách Medicejských

  • 1530 – sa venuje stavbe knihovne Laurenziana a náhrobku Medicejských – práca mu trvá niekoľko rokov

  • Rok 1534 ho povolá Klement VII späť do Ríma, kde umelec zostane až do konca svojho života

  • Uloží mu , aby namaľoval scénu Posledného súdu

  • Rok 1535 dostáva titul – hlavného architekta, sochára a maliara pápežského paláca

  • O 11 rokov neskôr dostane „ občianstvo mesta Ríma „

  • Rok 1549 ho pápež Pavol III., menuje hlavným architektom a staviteľom baziliky svätého Petra

  • V skutočnosti však prebral iba všetky povinnosti po Antoniovi da Sangallo,ktorý bol zase nástupcom Bramanta

  • V tej dobe projektuje tiež palác Farnese

  • Posledné roky svojho života sa venuje viere

  • Zomiera 18. Februára 1564 v Ríme – 86 ročný

  • Na jeho želanie sa telo vracia do Florencie, kde je pochovaný v kostole Santa Croce

  • Slávnostný pohreb sa koná 14. Júla v kostole San Lorenzo

DIELA :

SVATÁ RODINA – 1504 –priemer – 120 cm, Galleria degli Uffizi, Florencia

  • Je označovaná aj ako Madona Doniov alebo Tondo Doniov

  • Je jednou z prvých maliarových prác a jedným z mála umelcových obrazov

  • Patrí medzi najkrajšie tonda aké kedy vznikli

  • Tondo - z talianského slova – rotondo – okrúhly

  • Je namaľovaný na kruhovú drevenú dosku, vsadenú do ozdobného rámu

  • Tal. Renesancia si tonda veľmi obľúbila

  • Michelangelo vytvoril obraz pre kupca, mecenáša umenia – Angela Doniho, pri príležitosti jeho svadby s Maddalenou di Giovanni Strozziovou

  • Členovia svätej rodiny sú zobrazení sochárskym spôsobom a zásadne sa líšia od postáv zaplňujúcich pozadie, ich siluety sú menej plastické a použité farby nie sú také intenzívne

  • Tým, že do obrazu dal nahých svalnatých mužov, radikálne tak zasahuje do ikonografie tradičnej duchovnej scény

  • Pre renesanciu je inšpirácia antickým umením typická, rovnako ako starovekou kultúrou vôbec

  • Umelec nám ukazuje nový spôsob zobrazenia ľudského tela, pričom maximálne využíva anatomické znalosti a sochárske skúsenosti

  • Rafinovanými pózami, ktoré sa stávajú charakteristickým znakom jeho umenia, pôsobia postavy dojmom reliéfu

  • Prekvapujú svojou plastičnosťou a ilúziou pohybu

PIETA – 1499 – šírka základne – 195 cm – mramor, Bazilika svätého Petra, Vatikán

  • Veľmi sa vzďaľuje od tradičného zobrazenia Panny Márie, oplakávajúcej Ježiša

  • Franc. kardinál Jean Bilhéres de Laugraulas si Pietu objednal v roku 1497 behom prvého pobytu Michelangela v Ríme, vtedy mal 23 rokov

  • Odchádza do Carrary , aby tu vybral najkrajší mramorový kváder

  • Vytvorí sochu – absolútne veľdielo a jeho súčasníci vysoko ocenia jeho geniálne nadanie

  • Panna Mária je veľmi mladá a rysy jej tváre sa javia čistotou

  • Michelangelo sa asi inšpiroval umením Leonarda da Vinciho

  • Jej utrpenie zjemňuje láska a krása

  • Mária zdrvená žiaľom, sedí s ľahko sklonenou hlavou a pravou rukou podopiera synove bezvládne telo, ktoré akoby na vlne splývalo z jej lona

BAKHUS – 1496 – 1497 , výška 203 cm, leštený mramor, Museo Nazionale del Bargello, Florencia

  • Objedná si ho bankár Jacopo Galli , ktorý si ho chce umiestniť do záhrady , ktorú zdobí veľa antických sôch

  • Boh vína v Michelangelovom podaní drží v ruje čašu

  • Hlavu má ovenčenú konárikmi s hroznom a listami, ktoré už tradične predstavujú božské atribúty

  • Doprevádza ho satyr siahajúci po hrozne

DÁVID – 1501 – 1504 , výška 434 cm s podstavcom, mramor, Gallerie dell Accademia , Florencia

  • objedná si ho u neho správa výstavby katedrály vo Florencii

  • jedná sa o energickú postavu, stojacu v pozícii kontrapostu ( všetka váha tela je prenesená na jednu nohu ), charakteristické pre antiku

  • svalnatá šija, nádherne vypracovaná tvár a pohľad smerujúci doľava, to všetko mu dodáva výraz odhodlania a bojovnosti

  • David, vytesaný z mramorového kvádra vysokého štyri metre , zosobňuje živelnú silu

  • obyčajne býva predstavovaný s hlavou Goliáša v ruke

  • Michelangelo sa však rozhodol zachytiť chvíľu, kedy sa veľmi sústredený chystá uštedriť nepriateľovi smrtiacu ranu

  • Celé tri dni trvalo než bola dokončená skulptura prenesená na Piazza della Signoria ( námestie Signoria) vo Florencii

  • V roku 1873 bude originál premiestnený do interiéru Muzea akademie výtvarných umení a jeho miesto pred palácom zaujme kópia

SIXTÍNSKA KAPLNKA -1508 – 1512

  • Aby boli fresky umiestnené vo výške 10 metrov aj čitateľné a dobre viditeľné z každého miesta , musí Michelangelo vytvoriť postavy nadľudských rozmerov, ktorých proporcie sú na hranici deformácie

  • Používa lesklé farby, ktoré po rekonštrukcii Sixtínskej kaplnky v roku 1990 opäť zažiarili v celej svojej nádhere

  • Spočiatku má veľa problémov – technických a prosí o pomoc florentského maliara Francesca Granacciho a Giuliana Bugiardiniho

  • Obaja bolo Ghirlandaiovými žiakmi

  • Michelangelo dovtedy celkom nevstrebal umenie nástennej maľby , o ktorej Vasari píše : Umelec, ktorý maľuje fresku, musí za jediný deň vykonať takú prácu, akú sochár vykoná za celý mesiac ...... inak budú pôsobením času viditeľné opravy, škvrny, napájanie farieb nanesenej neskôr alebo opravené nasucho, čo vypadá hrozne. Časti, ktoré boli namaľované technikou fresky, zostávajú tie , ktoré maliar dorábal neskoršie nasucho , sa po pretrení mokrou špongiou rozpúšťajú .

  • Michelangelove fresky v Sixstínskej kaplnke boli vysvätené v deň Všetkých svätých roku 1512.

  • Ľudia onemeli úžasom a nadšením

  • Pápež chcel Michelangelovi preukázať svoju neskonalú vďačnosť a odmenil sa mu peniazmi a bohatými darmi.

  • Ústrednú časť na ose klenby predstavuje deväť biblických scén:

  • 1. Oddelenie svetla od temnoty

  • 2. Stvorenie planét

  • 3. Oddelenie vody od zeme

  • 4. Stvorenie Adama

  • 5. Stvorenie Evy

  • 6. Prvotný hriech a Vyhnanie z raja

  • 7. Noemova obeť

  • 8. Potopa

  • 9. Noemove opilstvo

  • Ďalej sú po obidvoch stranách uvedených malieb zachytené postavy Sibýl a židovských prorokov

  • Všetky obrazy od seba oddeľujú pilastre, realizované technikou trompe-ľ oeil, na ktorých sú zobrazení tzv. inudi a putti. Dvadsať nahých chlapcov – ignudov sedí na maľovaných rímsach v pózach plných nekľudu, pohybu a krásy. Vychádzajúce z antického umenia.

  • TECHNIKA:

  • V technike nástenného maliarstva predstavuje zásadný problém – nutnosť veľmi rýchlo naniesť farby, čo vyžaduje špecifické prípravné činnosti. Minerálne pigmenty ( hlinky a kremičitany ) je nutné rozpustiť vo vode, prv než budú tvrdým alebo mäkkým štetcom - v závislosti na požadovanom efekte – nanesené na čerstvú omietku ( intonaco fresco) . Farby musia byť odolné voči vápennej omietke. Rôznr farby rôzne reagujú na rovnaký podklad. Napr. smalt – kráľovská modrá, alebo kremičitan draslíku a kobaltu, stráca po vyschnutí svoj lesk a preto Michelangelových freskách menej žiari ako červená alebo zelená.

  • Proces vysychanie fresky sa už vymyká umelcovej kontrole. Vplyvom pôsobenia vzduchu s uhľovodanmi produkovanými vlhkou omietkou pretvárajú na bezfarebnú a nerozpustnú vrstvu uhličitanu vápenatého , ktorá viaže farbu. Po ukončení tohto procesu si väčšina pigmentov zachováva svoju farbu, okrem prípadov, keď stena nie je v dobrom stave. Odtieň mokrej farby sa líši od odtieňa farby suchej. To núti umelca anticipovať výsledok už behom maľovania, pretože konečný efekt je vidieť až vtedy, keď vyschne omietka. Preto si pomáha paletou špeciálne vypreparovaných „suchých“ farieb.

 

Počas mnohých rokov bude Michelangelova sláva utlmená puritánskymi predsudkami, ktoré sa prejavili už vo chvíli keď bol odhalený Posledný súd. V roku 1564 prikázal pápež Pius IV . domaľovať drapérie , ktoré zakrývajú nahotu postáv na freske. Tvorba Michelangela zostala dve storočia nepochopená a často bola označovaná za „ perverznú“ alebo „ znásilňujúcu konvencie“. Na sklonku 18. Storočia objavujú Michelangela anglickí umelci Renolds, Fussli a Blake a fascinovaní umelcovým dielom šíria zvesť o jeho geniálnom nadaní. Vo Francúzsku 19. St. sa jeho tvorba vďaka takým autorom ako Stendhal alebo maliari Géricault a Delacroix, stane vyslovene módnou záležitosťou.

 

KDE MOŽNO VIDIEŤ MICHELANGELOVE DIELA:

 

  • Belgicko : BRUGGY – Kostol Notre –Dame

  • Francúzsko : PARÍŽ – Louvre

  • Taliansko : BOLOGNA – Pinacoteca Nazionale – Kostol San Domenico

  • FLORENCIA – Galleria delĺ Accademia – Cappelle Medicee- Museo Nazionale del Bargello – Casa Buonarroti – Katedrála Santa Mária del Fiore – Museo dell Opera del Duomo – Kostol San Lorenzo- Biblioteca Laurenziana- Kostol Santa Maria Novella – Galleria degli Uffizi

  • MILÁNO – Castello Sforzesco

  • RÍM – Kostol San Pietro in Vincoli – Kapitolské námestie

  • VATIKÁN – Capella Paolina – Sixstínska kaplnka - Bazilika sv. Petra

  • Holandsko : HAARLEM – Teylers Museum

  • Rakúsko : VIEDEŇ – Academie der Bildenden Kunste

  • Anglicko : LONDÝN – The National Gallery – The British Museum- Royal Academy of Arts

  • OXFORD – The Ashmolean Museum