PAUL GAUGUIN
PAUL GAUGUIN
-
Celé meno Eugéne Henri Paul Gauguin
-
Narodil sa 7. júna 1848 v Paríži
-
Jeho matka Marie Chazalová bola dcéra rytca a Flory Tristanovej, slávnej franc. literátky, jednej z iniciátoriek feminizmu
-
Jeho otec , Clovis ,politický komentátor denníku Le National
-
Detstvo strávil aj v Peru cca r 1849 , kde zomiera aj jeho otec
-
Útočište nachádzajú v Lime u dedkoveho brata aj spolu s matkou a staršou sestrou Máriou
-
Do Francúzska sa vracajú v auguste 1854
-
Usadia sa v Orleane, kde Paul chodí aj do školy
-
6. dec. 1865 nastupuje do dôstojníckej školy
-
Odchádza 1886 na plavbu okolo sveta na 13 mesiacov
-
Dozvedá sa , že mu zomrela matka
-
Po ukončení plavby sa ho ujíma už ako poručíka, finančník Gustave Arosa, veľký milovník umenia
-
Vďaka nemu sa stretáva s maliarom Emilom Schuffeneckerom, s ktorým spolu kreslia a maľujú
-
Tu vznikajú jeho prvé skice
-
V dec. 1872 stretáva Mettu Sophiu Gadovú, mladú Dánku, dcéru vysokého súdneho úradníka
-
Svadbu majú 22. Nov. 1873
-
Počas desiatich rokov sa im narodí 5 detí
-
V roku 1874 zasvätí svoj život umeniu
-
Prichádza do ateliéru Colarossy, kde spoznáva tajomstvo maľovania podľa modelu
-
Gauguin nadšenec umenia, kupuje obrazy impresionistov
-
Vďaka úspechom na burze si to môže dovoliť
-
1876 vystavuje svoj prvý obraz – plátno Lesík v Viroflay
-
Je dôkazom jeho talentu po stránke kompozičnej a koloristickej
-
Neúspech na burze ho pripravuje značné peniaze a tak odchádza s rodinou na vidiek do Rouen v Normandii
-
Berie sem celú rodinu, s tým, že si myslí, že tu bude mať menšie výdavky
-
Veľmi sa mýli a o chvíľu zisťuje, že nemajú z čoho žiť
-
Preto odchádzajú do Dánska , do Kodane
-
Tu sa pokúša nájsť si prácu ako zástupca franc. producenta nepremokavých plachiet, neúspešne
-
Neúspešne tu končí aj jeho výstava obrazov , ktorá je zavretá hneď po otvorení
-
Tiež jeho rodinný život je v troskách , rodičia manželky ho zatracujú a tak Gauguinc zanecháva v Dánsku manželku aj so štyrmi deťmi
-
V júni sa vracia do Franc. so synom Clovisom a rukopisom : „Syntetické poznámky „
-
Od roku 1889 žije v Bretani, kde si zdokonaľuje techniku
-
Po návrate do Paríža sníva o vybudovaní Tropického ateliéru, napriek tomu, že jeho výprava na Martinik nebola úspešná
-
Chce sa usadiť v zámorí a tak volí TAHITI, aby sa tam dostal predáva 30 svojich obrazov
-
Naposledy navštevuje ženu a deti v Kodani
-
4. apríla 1891 odchádza na Tahiti , do Numei
-
8. júna , po príchode do Papeete, sa usadzuje s Titi, Anglo – Tahiťankou, v dedinke Mataiea
-
V novembri sa stretáva s Teha Marou, ktorá sa stáva jeho modelkou
-
Na jar posiela do Paríža obraz Vahine no to tiare
-
Je veľmi pracovitý, napriek tomu nemá dostatok finančných prostriedkov a aj jeho zdravotný stav je zlý
-
Vracia sa naspäť do Paríža
-
Tu získava dedičstvo a tak si môže prenajať ateliér
-
Žije tam s milenkou Annou, ktorú si priviedol z Jamajky
-
Po šiestich mesiacoch znova uvažuje o ceste na Tahiti
-
Znovu predáva svoje obrazy ale hlboko pod cenu
-
28. Júna 1895 opúšťa Francúzsko a už sa nikdy nevráti
-
Usadil sa na pobreží v Punaanii
-
Ako vahiné si berie mladé 14 ročné dievča
-
Trocha sa mu zlepšuje finančná situácia ale nastáva veľký zlom, pretože v roku 1897 zomiera jeho dcéra ALINE – miláčik
-
Tento rok je rokom jeho veľkých diel tzv Gauguinova záveť : Odkiaľ prichádzame?
-
Kto sme ? Kam ideme?
-
v tejto dobe sa pokúša aj o samovraždu
-
je zachránený a potom pracuje ako kreslič na úrade verejných prác
-
rok 1898 posiela vo februári svoju prezentáciu obrazu ODKIAĽ PRICHÁDZAME ? – stáva sa udalosťou sezóny v Paríži
-
Zakladá vlastné noviny – štvorstranové, v ktorom kritizuje úrady a bráni domorodcov
-
V sept 1901 sa sťahuje na Markézy, na ostrov Hiva – Oa
-
V Atuane postaví slávny Dom rozkoše, kde žije s novou vahiné
-
Začína veľmi tvorivé obdobie maľovania
-
Bojuje s úradmi, chráni domorodcov
-
8. Mája 1903 zomiera, keď v Paríži Vollard organizuje výstavu jeho 50. obrazov a 20. kresieb
-
Na Jesennom salóne je jeho dielam venovaná celá sála
DIELA :
MANDOLÍNA A KVETY , 1885
-
64 x 53 cm, Muzeum Orsay, Paríž
-
Harmonicky spojuje tvary a farby
-
Zaoblené kontúry predmetov- tanier, mandolína, váza sú v súlade s okrúhlym stolom, na ktorom stoja, a kontrastujú s hrou horizontálnych a vertikálnych línií obrazu nachádzajúce sa v ľavej časti plátna
-
Jeho zelená, červená a rám s bielou, červenou a zelenou farbou kytice
-
Tento obraz visí na stene za stolom
-
Predstavuje veľmi ťažko identifikovateľnú krajinu – jedná sa o krajinu Pissara alebo Guillaaumina (1841 – 1927) alebo je možné že je to aj jeho vlastný obraz
-
Používa biele rámy, ktoré vhodne zvýrazňujú farby
-
Prítomnosť mandolíny možno interpretovať ako ozvenu Baudelairovej teórie, podľa ktorej existuje veľa analógií medzi maľovaním a hudbou
MORSKÝ BREH I , 1887
-
54 x 90 cm, Ny Carlsberg Glyptotek, Kodaň
-
Predstavuje pohľad na Turínsku zátoku ležiacu medzi cestami Saint – Pierre a dedinkou Carbet na Martiniku
-
Rytmus kompozície tvorí vykalkulovaná kombinácie horizontálnych línií – breh, horizont, loďka a poddajných línií vertikálnych – kmene stromov
-
Z farieb vyžaruje kľud a pohoda
-
Zaujímavé je usporiadanie tenkých rovnobežných prúžkov, ktoré pripomínajú tapetu
-
Je to charakteristické hlavne pre diela, ktoré namaľoval na Martiniku
AUTOPORTRÉT „BEDÁRI „ , 1888
-
45 x 55 cm, Rijksmeseum Vincent van Gogh, Amsterdam
-
Má zvláštne miesto v jeho tvorbe
-
Spája sa so stretnutím s Van Goghom, ktorý sa zaujímal o práce Emila Bernarda
-
Portrét predstavuje zle oblečeného silného zlodeja, podobného Jeanu Valjeanovi
-
Má však maliarove rysy, pretože je to jeho obraz
-
Van Gogh kritizuje umelcov obraz, hlavne pozadie, ktoré je absolútne výstižné pre maliara
ŽLTÝ KRISTUS , 1889
-
92 x 73 cm, Albright – Knox Art Gallery, Buffalo, štát NY
-
je dielom charakteristickým pre syntetizmus , hovorí sa mu aj Gauguinov primitivizmus
-
syntetická vízia skutočnosti mala svoj začiatok v Zjavení po kázaní
-
v popredí vidíme postavu Bretónky – zredukovanú na dekoratívny čepiec
-
tvary obtiahnuté tmavou čiarou- pruským blankytom
-
syntetické spojenie si vynucuje zjednodušený štýl – zostávajú zachované iba najdôležitejšie línie
-
len náčrt motívu a stopa po hĺbke
-
maliar si vyberá čisté farby, ktoré ukladá v širokých škvrnách
-
táto technika a hladká plochá stavba nijak nepripomína ani bodovú metódu Seurata, ani silné vrstvenie farieb charakteristické pre Van Gogha
-
inšpiruje sa polychromovanou drevenou sochou, typickým dielom remeselníkov XVII. Storočia
-
drevený Kristus sa nachádza v kaplnke v Trémalo, neďaleko pont – Aven, kde maliar žil
-
nachádzame tu zmes barbarskej nádhery, kresťanskej liturgie, hinduistických túžob, gotickej obrazotvornosti, temného a subtilného symbolizmu
KRÁSNA ANGELA, 1889
-
92 x 73 cm, Muzeum Orsay, Paríž
-
Pózovala mu Marie – Angélique Satreová
-
Hovorila o ňom, že jeho maľovanie bolo v tej dobe až desivé
-
Inšpirovali ho japonské rytiny
-
Spôsob oddelenia portrétu od dekorovaného pozadia – kvetinové motívy a nápis Krásna Angela pochádzajú z umenia Hiroschigé i Hokusai
-
Póza modelky je strnulá, bez mimiky
-
Skoro karikaturistická
-
Oblečením pripomína byzantské obdobie maliarstva
-
Modelke sa obraz nepáči a odmieta ho prijať
-
Van Gogh prirovnáva ženu k jalovici
-
Na svoju obranu hovorí že sa jedná o manier
AHA OE FEII ?
ČO, ŽIARLIŠ ? , 1882
-
Puškinove múzeum, Moskva
-
patrí do série obrazov z Tahiti
-
prekvapivá harmónia získaná výberom dekoratívnych odtieňov, podčiarknutými bielou farbou
-
farba sa stáva maliarovým najdôležitejším atribútom
-
spája ružovú a žltú, fialovú a červenú
-
zosilňuje línie, znižuje ich počet
ODKIAĽ PRICHÁDZAME ?
KTO SME ?
KAM IDEME ? , 1897
-
139 x 374,5 cm !!!!, Museum oj Fine Arts, Boston
-
Sám maliar si toto dielo vysoko cenil
-
Stalo sa jeho duchovným odkazom
-
Stretlo sa úplne s nepochopením, zlosťou a opovrhnutím
-
Vyznačuje sa vlastnosťami nástenného maliarstva
-
Maľoval na základe vlastnej fantázie, špičkou štetca, na drsné vrecovinové plátno, plné uzľov
-
Maliarova genialita spočíva v tom, že dokázal na tomto plátne zorganizovať nejednotné elementy
-
Dosiahol celkovú harmóniu
-
Napriek zmenám odtieňov je krajina modrá
-
Nahé postavy z nej vystupujú vďaka odvážnej oranžovej
OSTATNÉ DIELA :
-
Žena s gardéniou, 1891, 70,5 x 46,6 cm , Kodaň
-
Anna z Jamajky , 1894, 116 x 81 cm, súkromná zbierka , Londýn
-
Zátišie s vejárom , 1889, 50 x 61 cm, Paríž
-
Zátišie s jablkami a kvetmi, 1901, 66 x 75 cm, súkromná zbierka , NY , USA
-
Zjavenie po kázaní, 1888, 73 x 92 cm, NG , Edinburgh, Škótsko
-
Pani Ginoux v kaviarni, 1888, 73 x 92 cm, Puškinovo múzeum, Moskva
-
Autopotrét so žltým Kristom, 1889 – 1890, 38 x 46 cm , Paríž
-
Pastierka svíň, 1889, 92?5 x 73 cm, súkromná zbierka, Zurich
-
Tahitské ženy na pláži , 1891, 69 x 91 cm, Paríž
-
Manao tupapau – Duch mŕtvych bdie, 1892,73 x 92 cm, A – K Art Gallery, Buffalo, štát NY
-
Nikdy viac , 1897, 60 x 161 cm, Courtauld Institute Gallery, Londýn
-
Biela kôň, 1898, 141 x 91 cm, Paríž
-
Jazdci na pláži , 1902, 66 x 76 cm, Folkwang Museum, Essen